راهیان نلم آزما

021-88409500

پاسخگویی همه روزه

در این مقاله با عنوان سرسمپلر چیست؟ به بررسی همه جانبه کاربرد انواع میکروپیپت می پردازیم. سر سمپلر وسیله ای پرکاربرد در آزمایشگاه که نام دیگر آن میکروپیپت می باشد. این قطعات پلاستیکی پرکاربرد برای یک آزمایشگاه از مهمترین ملزومات مصرفی به شمار می روند. سر سمپلرها عموماً از پلاستیک پلیمر پلی پرولین ساخته می شوند.

سر سمپلر یا میکروپیپت آزمایشگاهی

این کالا یک بار مصرف بوده و به نوک سمپلر های آزمایشگاهی متصل می شود. از ابزار سمپلر جهت برداشتن و جابه جایی محلول ها و نمونه ها در احجام بسیار دقیق استفاده می شود. در واقع بدون وجود نوک سمپلر استفاده از پیپت ها ناممکن خواهد بود، این کالا پس از هربار مصرف دور انداخته می شود و قطعه جدیدی برای مرحله بعدی استفاده خواهد شد.

سر سمپلر ها عموما در بسته بندی های 500 عددی و یا 1000 عددی ارائه می شوند. نوع خاصی از نوک سمپلرهای Rnase Free در رک های 96 تایی به بازار عرضه می شوند که استفاده از آن ها را بسیار راحت تر و کاربردی تر می کند .

برای آگاهی از مشخصات بهترین نوع پیپت آزمایشگاهی و لیست قیمت انواع سمپلر آزمایشگاهی با راهیان نلم آزما همراه باشید.

معرفی انواع مختلف میکروپیپت

از نظر سایزبندی میکروپیپت ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که این سه دسته هم دارای نام اصلی و هم نام های قراردادی هستند که به توضیح آنها می پردازیم . در اینجا این نکته را اضافه می کنیم که سایز سرسمپلرها دارای یک بازه می باشد. این بازه نشان دهنده حجم مکش و ظرفیت این قطعات آزمایشگاهی و همچنین سایز سمپلری که به آن می خورد می باشد .

و اما معرفی نوک سمپلر ها در سه دسته اصلی :

سایز سر سمپلر

نام تجاری

0.5 تا 10 لاندا

سرسمپلر کریستالی

10 تا 100 لاندا

سرسمپلر زرد

100 تا 1000 لاندا

سرسمپلر آبی

توضیح مهم : نام های زرد و آبی نام قراردادی این محصولات هستند و صرفا نشان دهنده رنگ آن ها نیستند.

همچنین در این سه دسته نام گذاری زیر شاخه هایی هم وجود دارد که عبارتند از:

  1. سر سمپلر کریستالی پایه بلند : بدین معنی که حجم آن شامل 0.5 تا 20 لاندا شده و از نظر ظاهری از میکروپیپت های کریستالی بلندتر است.
  2. میکروپیپت زرد پایه بلند : بدین معنی که حجم آن شامل 10 تا 200 لاندا شده و از نظر ظاهری از تیپ های زرد بلندتر است.
  3. نوک سمپلر آبی پایه بلند : بدین معنی که حجم آن شامل 100 تا 1.250 لاندا بوده و از نظر ظاهری از سرسمپلر آبی بلندتر است.

انواع مختلف سرسمپلر آزمایشگاهی

این محصولات علاوه بر این که بر اساس ظرفیت نام گذاری می‌شوند با توجه به کاربردشان انواع متفاوتی دارند. انواع میکروپیپت ها از لحاظ کاربرد به شرح زیر هستند.

انواع سرسمپلر از لحاظ اندازه و حجم

سرسمپلرهای غیراستریل:

از موارد بسیار پر مصرف می باشند و در تست های عمومی در آزمایشگاه ها استفاده می شوند. تیپ های غیر استریل در بسته بندی های به اصطلاح فله ای ( 500 عددی یا 1000 عددی ) به بازار عرضه می شوند و عموما قیمت پایینی دارند. این نوع در سه سایز اصلی عرضه می شوند، عموما سایز کریستالی آن ها بی رنگ ، سایز زرد آن ها حقیقتا زرد رنگ و سایز آبی آنها دقیقا آبی رنگ می باشد.

سرسمپلرهای استریل:

در آزمایشگاه‌هایی با دقت بالاتر، اکثرا از سرسمپلرهای استریل شده داخل رک استفاده می‌شود. معمولا برای سمپلرهای 8 و 12 کاناله از این نوع بیشتر استفاده می شود. سرسمپلرهای استریل را Rnase Dnase Free نیز می نامند. زیرا در محیط عاری از هر گونه Rna و Dna انسان ساخته شده اند و جهت کشت های سلولی که نسبت به آلودگی حساسیت بیشتری دارند مناسب هستند . نام کامل این نوع محصولات Rnase , Dnase And Pyrogen Free می باشد.

سرسمپلرهای فیلتردار:

این نوع از سرسمپلر ها در قسمت فوقانی خود در نزدیک ترین محل به خود سمپلر دارای یک عدد فیلتر سفید رنگ میباشند .
این فیلتر عبور ذرات معلق و آلودگی و آئروسل را غیر ممکن میکند و به همین دلیل جهت آزمایشهای با حساسیت بالا نسبت به آلودگی و تست های پزشکی و ژنتیکی بسیار کاربردی هستند.

نکات مهم در مورد کار با سر سمپلر

همیشه میکروپیپت را باید مناسب با حجم مورد نیاز و سایز سمپلری که با آن کار داریم انتخاب میکنیم .
برای برداشتن نمونه ( که مایع هستند ) نوک سمپلر مناسب را به سمپلر متصل نموده ، پیستون سمپلر را تا جایگاه یک آن فشار میدهیم ، و ابزار را داخل نمونه فرو برده و تدریجا اهرم دستگاه را رها میکنیم تا نمونه وارد مخزن تیپ شود . با رها کردن اهرم دیگر مایع از داخل قطعه خارج نخواهد شد.

جهت تخلیه نمونه در محیط یا ظرف بعدی، نوک سمپلر را به دیواره ظرف میچسبانیم و اهرم دستگاه را تا جایگاه 2، یعنی پایین ترین قسمت آن فشار می دهیم تا محلول به طور کامل تخلیه شود . در نهایت دکمه Eject روی سمپلر را فشار می دهیم تا سرسمپلر بدون دخالت دست از ابزار جدا شود.
این مختصری از کلیات استفاده از سر سمپلرها و معرفی کوتاهی از آنها بود که امیدواریم مفید فایده واقع شود.

شرکت راهیان نلم آزما پیشرو در واردات انواع مختلف تجهیزات آزمایشگاهی است. برای مشاوره و خرید انواع وسایل آزمایشگاهی به صورت عمده و جزئی از طریق تماس مستقیم و یا چت واتساپ با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *